We helpen je graag!

Op zoek naar antwoorden? Bekijk de veelgestelde vragen, download de uitgebreide handleiding en certificaten voor je softliQ of stel je vraag rechtstreeks.

Veelgestelde vragen

Downloads

Contacteer Ons

Enkele vaak
gehoorde vragen

1. Heb ik een waterontharder nodig? 

Tenzij je in een regio woont waar het water van nature zacht is,  is een waterontharder altijd een aanrader.

De hardheid van het water – in wetenschappelijke termen: de aanwezigheid van calcium en magnesium – is voor de mens onschadelijk, maar is problematisch voor je sanitaire installatie en de daarop aangesloten voorzieningen.

2. Is een ontharder goed of slecht voor het milieu? 

Een zuinige en goed werkende waterontharder als softliQ is goed voor het milieu. Ja, om te regenereren verbruikt een ontharder zout, maar door het zachte water verbruik je als gezin makkelijk de helft minder zeep, shampoo en waspoeder. In tegenstelling tot detergenten is zout een natuurlijke stof die eenvoudig door de natuur verwerkt wordt. Door het zachte water gaan elektrische toestellen ook langer mee en wordt de afvalberg kleiner. Ook dat is goed voor het milieu.

3. Kan ik met een waterontharder echt 500 euro per jaar besparen?

Ja, dat klopt. Voor een doorsneegezin met 4 personen die woont in een regio met hard water is 500 euro een realistisch besparing. Hoe groter het waterverbruik en hoe harder het leidingwater, hoe meer geld je met een waterverzachter bespaart. Belangrijk is wel dat de waterontharder zo weinig mogelijk zout, water en/of andere producten verbruikt.

4. Wie of wat is Grünbeck of softliQ? 

Grünbeck is een Duitse fabrikant gevestigd in Höchstädt an der Donau, op 100 kilometer van Munchen. Het bedrijf werd opgericht in 1949 en telt vandaag zowat 800 medewerkers. In Duitsland is Grünbeck marktleider in huishoudelijke waterbehandeling. Sinds 2012 heeft Grünbeck een eigen vestiging in België. SoftliQ is de nieuwste reeks waterontharders, als opvolger van de succesvolle Weichwassermeister-reeks.

5. Hoe weet ik 100 procent zeker dat een softliQ-waterontharder goede kwaliteit is?

Alle Grünbeck-producten worden in Duitsland ontwikkeld en geproduceerd. Innovatie en kwaliteit zijn de drijfveren van Grünbeck. Onze waterontharders dragen het DVGW-certificaat: een bewijs van de allerbeste kwaliteit. Deze DVGW-certificatie betekent ook dat onze ontharders voldoen aan EN14743, dé Europese kwaliteitsnorm voor waterontharders.

6. Wat betekent een ingebouwde desinfectie?

Aangezien het om drinkwater gaat, is hygiëne van het allergrootste belang. In plaats van jaarlijks een (duur) desinfectieproduct toe te voegen aan het zout, opteren wij voor een ingebouwde desinfectie op basis van zoutelectrolyse tijdens iedere regeneratie. Dit garandeert dat een Grünbeck-ontharder minstens om de 96 uur volledig gedesinfecteerd wordt. Bij normaal gebruik zelfs elke dag. Enkel op deze manier ben je zeker dat de hoge kwaliteit van het leidingwater, ook door je waterontharder behouden blijft.

.

7. De softliQ waterverzachter besturen via wifi en een app?

Ja, softliQ is een zeer geavanceerd toestel. Het controleert alle functies permanent. Zo ben je als gebruiker zeker van een goede werking. De myGrünbeck-app is de meest efficiënte manier om informatie over de waterontharder op te vragen. Rechtstreeks op je smartphone of tablet. Naast de myGrünbeck-app beschikt softliQ ook over een TFT-kleurenscherm op het toestel zelf waarop alle parameters getoond worden.

8. Wat betekent proportionele bezouting?

Een waterontharder gebruikt zout om de harsen van de ionenuitwisseling te regenereren. Dankzij proportionele bezouting, zoals bij softliQ, is de hoeveelheid zout aangepast aan de werkelijke verzadiging van de harsen. Het resultaat? Je waterverzachter verbruikt minder zout.

9. Waarvoor dient de groene led-ring op de softliQ-toestellen?

De groene led-ring licht op om je aandacht te vestigen op een onderhoudsactie. Bijvoorbeeld om te melden dat binnenkort zout moet bijgevoegd worden, of om een onderhoudsinterval te signaleren. Gelijktijdig krijg je een melding op je smartphone of tablet via de app. Zo ben je zeker van een correcte werking van de waterontharder.

10. Wat doet intelligente sturing bij een waterverzachter?

Intelligente sturing betekent dat je waterverzachter zich automatisch aanpast aan je levensstijl. Zonder dat je zelf zaken moet instellen. SoftliQ leert op een intelligente manier wanneer en hoeveel water je verbruikt. Op deze manier kiest het toestel zelf wanneer het best past om de regeneratie uit te voeren. Zo geniet je als gebruiker ononderbroken van zacht water.

11. Ik heb een softliQ-waterontharder. Hoe weet ik of alles goed werkt?

Een groot voordeel van softliQ is dat alle parameters voortdurend worden gecontroleerd. Waar het bij een ander toestel soms weken of maanden duur voor je als gebruiker merkt dat er iets niet klopt, meldt softliQ elke onregelmatigheid onmiddellijk. Zo ben je zeker dat je waterverzachter steeds optimaal en hygiënisch werkt.

12. Waar kan ik softliQ kopen?

Voor de verkoop en installatie van onze ontharders werken wij enkel met professionele installateurs die dezelfde kwaliteitsnormen hanteren als wij. Het is onze garantie dat een aanbevolen installateur de montage van SoftliQ correct met kennis van zaken uitvoert.

13. Waar kan ik meer info vinden over softliQ?

Vraag je erkende installateur om meer info. Of contacteer ons rechtstreeks. Sowieso slaap je op beide oren: Grünbeck maakt in Duitsland je hoogwaardige softliQ, je installateur doet een professionele montage en wij zorgen voor de perfecte service, zowel voor als na de verkoop.

14. Stel zelf je vraag!



Downloads

Be je op zoek naar een instructiehandleiding voor je toestel? Of de technische fiches
van één van onze modellen? Hieronder vind je alles wat je zoekt!

Videos
softliQ:SC18 — productvideo
softliQ — installatievideo
softliQ:MC32 — productvideo
softliQ:PA — productvideo

Contacteer Ons

We zijn er graag om u te helpen bij al uw vragen. Voor zowel toestel en accessoires als service geven we
graag telefonische bijstand, per mail of ter plaatse.

T: +32 (0)9 2273722  |  info@gruenbeck.be

Altijd een stapje voor.

Ik blijf graag op de hoogte, stuur me gerust af en toe een e-mail:

Waarom ontharden?

Installateur worden

Offerte vragen